Every time you surrender something that isn't meant for you, the Universe will bring you something that is........

konco2 ku...

Sunday, 14 August 2011

jom kite bace.....

hye3!!....assalamualaikum....


amacam pose korang??ade ok x??ke makin ok ke??law makin ok tuh bagus la..jgn makin x ok sudah la...trimas ak say kat korang yang bg feedback or bg support kt entri ak y leps2 tuh....x dpt nk blanje korang pape bb jauh sangat la...nk bg duit raye pon ase cm x dpt nk bg jgk bb ak ngh blaja la...hahahaha...ok2..back to the topic k??mlm semalam mse ak ngh syok dok main game...mse tuh lam kol 5 la mse sahur kn...ak dgr orang dok ketuk pintu bilik ak...so..ak pon open la the door tuh...ak egt ke mmbr ak y ketuk pintu nk kejut ak bgn sahur p bkn la...kakak2 masjid Al-Azhar y ketuk kejut sahur then bg kuih tok sahur ngn bg sehelai kertas y bertaip ........ y tuh la y ak nk share ngn korang....


memandang kan ak dah pon bce ketas tuh n ak ase bagus tok ak share ngn korang,jdi ak nk ajak korang ramai2 bce blog ak..ley??hahaha...jom2 bce...


..................................................................................................



kembali kepada fitrah yang suci

petang itu kami duduk di pangkin di hadapan rumah Tok Ki sambil mendengar celoteh daripada Tok Ki. aku masih ingat lagi kata2 Tok Ki kepada kami, "cucu2 Tok Ki mesti puase penuh taun ni, kalau x...." , "kalau x, x boleh raye kan Tok Ki?" , kami serentak tertawe dengan gelagat abang cik, belum sempat Tok Ki menghabiskan kate2 nye, abg cik terus menyampuk. lalu abg long menepuk bahu abg cik dan menegur perbuatannye yang kurang sopan itu. "takpe la, betul la ape yang abg cik ckp tadi tuh...tapi kalau cucu2 atok nak tahu,puase ni mengajar kite menjadi hamba Allah yang lebih hebat", Tok Ki meneruskan celoteh nya. "mcm mne tuh Tok Ki?" , aku mula berteka teki. "ada empat perkare:"


pertama : 
puase mengajar kita rase keterikatan kita dengan  Allah. mengapa? kerana apabila berpuasa, kita akan berasa lapar dan dahage. bila dah lapar dan dahage, mula lah rase nk mkn lah,minumlah, tapi disebabkan sedar akan tanggungjawab kita sbg muslim yang berpuasa di bulan ramadhan, lalu kita membatalkan niat kita itu kerana berase Allah itu melihat kita. hebat kan??


kedua :  
pada bulan puasa juga kite akan merase lebih mudah untuk beribadah. kenapa?? sebab kita berada dalam keadaan lapa dan dahaga, dalam keadaan ini, nafsu kita dapat di kawal pade mase ini , syaitan juga x dpt nk goda anak adam. maka mudah lah unutk kita melakukan ibadah spt solat, tadarrus Al-Quran, zikir ,sedekah dan mcm2 lagi. kalau kita btul2 manfaat kan mase ni, insya-Allah, kita akn menjadi hamba Allah yang lebih taat.


ketiga : 
puasa mendidik jiwa. bagaimana? puasa secara tidak langsung mendidik jiwa kita agar bersifat sabar dan melampau. dalam menjalani ibadah puase, kite bukan shj menahan dri drpd lapar dan dahaga, kita juga menahan diri drpd mengikut hawanafsu dan byk bersabar. malahan, puase mengajar kita bagaimana orang y hidup ssh terpakse mengikat perut untuk mkn dan minum. dengan ini, puase mengajar kita agar bersyukur dengan rezeki yang diberikan Allah dan tidak berlebih-lebihan dalam membelanja.


keempat : 
puasa menerbitkan rase kasih syg. pernahkah kita terfikir??betapa unik nya ibadah puase di bulan Ramadhan ini. ibadah puase mendidik kita agar menyelami kesempitan hidup saudara kita yang hidup ssh dan kekurangan makanan. ini akan dapat mengeratkan lagi perasaan kasih sayang antara kita kerana kita juga dapat merasa bagaimana perasaan mereka.


sehingga kini aku masih lagi ingat 4 perkare yang pernah di sebut olah Tok Ki. kini baru aku mengerti betapa puasa sebenarnye jika kita hayati dengan sepenuhnya, ia mampu mengembalikan kita kepada fitrah yang suci. Wallahua'lam.

.............................................................................................

ak arap pe y ak share kat ats tuh ley kite same2 pike n dpt keberkatan dari Allah....sekian,wassalam...

"sekiranya hamba-hamba Allah mengetahui kelebihan yang ada pada Ramadhan pastilah umatku akan mengharapkan setahun seluruh nya menjadi Ramadhan."   
(Hadis Riwayat Khuzaimah)

ak share ngn korang satu doa nih...



akhir kate, majulah sukan tok ngre!!!


p/s = tuh bukan ak nye citer taw...tuh citer kat lam ketas je k...enjoy reading guys...

3 comments:

Adlan said...

1 entry yang menarik :)

aku said...

entry yg bagus..thumbs up!bkn nk bodek eh..hhihi

CaYe Cik iLa said...

lan : trimas2...

aku : hehehe...trimas...